رئیس‌جمهور چین امروز (پنجشنبه) بدون اشاره مستقیم به اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه به خاطر حمله‌اش به اوکراین، بار دیگر مخالفت کشورش با تحریم‌های یکجانبه و سیاست یک بام و دو هوا و توسعه قلمرو قدرت را ابراز کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چین بارها از تحریم‌های غرب از جمله تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده‌اند انتقاد کرده است.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در جریان یک سخنرانی ویدیویی برای نشست سالانه "اجلاس اقتصادی آسیا" که در جزیره بوآاو در حال برگزاری است، هشدار داد: تفکیک اقتصادی و تاکتیک‌های فشار از جمله خدشه‌دار کردن زنجیره‌های تامین، کارآمد نخواهند بود.

وی افزود: چین تمایل دارد ابتکار عمل امنیتی جهانی را پیش بگیرد که اصل تقسیم ناپذیری امنیتی را حفظ کند.

شی تصریح کرد: ما باید اصل تقسیم ناپذیری امنیت را حفظ کنیم، یک معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار بسازیم، و با ایجاد امنیت ملی بر اساس ناامنی دیگر کشورها مخالفت کنیم.

روسیه تاکید دارد که قدرت‌های غربی باید به توافق سال ۱۹۹۹ میلادی بر مبنای اصل امنیت غیر قابل تقسیم احترام بگذارند؛ اصلی که تاکید دارد که هیچ کشوری نمی تواند قدرت خود را به ازای ناامن کردن دیگر کشورها تقویت کند.

روابط چین و روسیه نزدیک‌تر شده و چین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین امتناع کرده است. چین توسعه طلبی ناتو را دلیل اصلی بحران اوکراین می‌داند.

شی جینپینگ ضمن تاکید بر اینکه برای با ثبات کردن زنجیره‌های تامین جهانی تلاش‌هایی لازم است، گفت: اقتصاد چین انعطاف پذیر است و این رویکرد بلند مدت تغییری نکرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشورهای کل جهان سوار بر یک کشتی بزرگ هستند که مقصد مشترکی دارند و تلاش برای بیرون انداختن یک کشور از این کشتی "غیرقابل قبول" است.

وی افزود: اگر این کشورها می‌خواهند در برابر موج‌های سهمگین دوام بیاورند و به مسیرشان به سمت آینده‌ای روشن‌تر ادامه دهند، باید در یک مسیر حرکت کنند. این که بخواهند یک کشور را به دریا بیاندازند غیرقابل قبول است.

وی همچنین بر لزوم کنارگذاشتن سیاست معیار دوگانه تاکید کرد و گفت: تبعیت از حل صلح آمیز اختلافات و مناقشات میان کشورها از طریق گفتگو و رایزنی و حمایت از تمامی تلاش ها برای ترویج حل صلح آمیز بحران‌ها امری لازم و ضروری است.

رئیس جمهور چین همچنین گفت: ذهنیت جنگ سرد، ایده‌های هژمونی و رویارویی‌های درون بلوکی صلح و امنیت جهانی را متزلزل می کنند.

وی افزود: این حقیقت‌ها بار دیگر ثابت کردند که ذهنیت جنگ سرد تنها اساس صلح جهانی را متزلزل می‌کند، هژمونیسم و سیاست استفاده از زور تنها صلح جهانی را به خطر می‌اندازند و رویارویی‌های درون بلوکی تنها چالش‌های امنیتی قرن بیست و یکم را تشدید می‌کنند.