فریدون عباسی دوانی در گفتگو با الف افزود: من معتقد هستم که اقتصاد کشور باید بر مبنای قیمت واقعی باشد اما انسان مهمتر از هر مقوله‌ای است. بنابراین اگر دستمزد تمام افرادی که مشغول کار در ارگان ها و سازمان های مختلف هستند واقعی نباشد، چطور می توانند قیمت حامل های انرژی را واقعی کنند؟! پس رسیدگی به نظام دستمزد اهمیت بالایی دارد. 

عضو کمیسیون انرژی در ارتباط با توان و ظرفیت بخش خصوصی در حوزه انرژی،  اظهار کرد: طبق اصل 144 قانون اساسی، ما در مرحله کم کردن تصدی گری های دولت قرار داریم و در این برهه باید بخش خصوصی را فعال کنیم. این موارد به صورت شکلی انجام شده است، ولی هنوز جای کار دارد. 

 نماینده کازرون و کوه‌چنار ادامه دارد: دولت هنوز در حوزه انرژی دخالت دارد، ما از دولت، انتظار واگذاری و تنظیم روابط را داریم. در حوزه پتروشیمی این مورد خصوصی شده است. دولت در پتروشیمی نقش حاکمیتی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی به راهکار توسعه و افزایش فروش نفت ایران در بازار منطقه و جهان اشاره کرد و افزود: ما ابتدا باید در حوزه نفتی در زمینه حفاری و اکتشاف با علم و قدرت عمل کنیم و سپس خدمات تخصصی را انجام دهیم. باید بتوانیم مجوز و لایسنس صادر کنیم. 

عباسی گفت: در جایی که بحث خام فروشی نفت است، مناسبات جهانی باید تغییر کند. ما باید تلاش کنیم  در حوزه برداشت از چاه‌ها کار کنیم و فرآورده تولید کنیم. 

عضو کمیسیون انرژی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ و قیمت گذاری نفت، گفت: هم اکنون قیمت نفت بالا رفته است و ما می توانیم حدود دو برابر از نفت عایدی داشته باشیم؛ اما  این کار را انجام نمی‌دهیم. 

عباسی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، 24 هزار میلیارد تومان، بودجه برای تأمین پالایشگاه‌های نفت در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: فعلاً مبلغ سقف در نظر گرفته شده است، اما اینکه این مبلغ سرمایه گذاری شود و این 24 هزار میلیارد از کجا تأمین شود و شفاف سازی لازم انجام شود، در حال بررسی است و همینطور باید روی مشارکت خارجی هم حساب شود.