مجتبی بیگدلی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار الف با بیان اینکه بانکها با خلق پول به تورم کشور دامن می‌زنند تصریح کرد:  قوه قضاییه و دولت به بحث سکه، ارز، خودرو و مواردی از این قبیل ورود می‌کند اما هنوز اقدامی برای مافیای بانکداری انجام نداده است. 

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و رشد قیمت سیمان گفت: قیمت مسکن به دلیل اینکه در دهه 90 کاهش داشت رشد زیادی را تجربه کرده است. نوسان ارز لحظه‌ای شده و این موضوع بر هزینه تمام شده مسکن تاثیر می‌گذارد، به طوریکه به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت سیمان از سال گذشته تاکنون بیش از ۴ برابر گران شده است. هزینه تجهیزات مربوط به برق و الکترونیک و نازک کاری ساختمان رشد زیادی داشته است و در برخی موارد قیمتها به صورت لحظه‌ای اعلام می‌شود و این به معنای گرانتر شدن هزینه تمام شده ساختمان است، به طوریکه قیمت ها در هر روز تفاوت دارد و این موارد به بازار مسکن فشار می‌آورد. 

این کارشناس مسکن به مشکل پیمانکاران ساختمانی اشاره کرد و گفت: یک پیمانکار برای تاییدیه به منظور ورود به مرحله بعدی ساخت و ساز با 36 مهندس در ارتباط است و روابط دیداری باعث بروز مشکلاتی شده است. به علاوه مشکلاتی از این بابت که مهر این افراد خرید و فروش می‌شود در هزینه تمام شده ساختمان تاثیر دارد.

به گفته وی، سیاست بخش خصوصی ارزان سازی مسکن به منظور عرضه بیشتر است  اما این موضوع به یک آرزو تبدیل شده است. اکنون در کشورهای دیگر یک ساختمان 10 طبقه حدود شش ماه به طول می‌انجامد اما در ایران 36 ماه زمان می‌برد و هرچه مدت ساخت طولانی تر شود به دلیل اینکه هزینه زیادی در آنجا شده و بازگشت سرمایه دیرتر اتفاق می‌افتد کالا گرانتر عرضه می‌شود. 

بیگدلی با اشاره به قیمت تمام شده مسکن تاکید کرد: دولت اعلام کرده رقم هر متر مربع برای طرح نهضت ملی مسکن کمتر از 5 میلیون تومان است اما حقیقت اینجاست که هزینه تمام شده هر متر مربع ساختمان حداقل 10 میلیون تومان است. ارزان سازی مسکن دستوری انجام نمی‌شود و دولت اگر قصد دارد مسکن را ارزانتر به دست مردم برساند باید یارانه‌ای را برای بخش خصوصی در نظر بگیرد. در طرح نهضت ملی مسکن به دلیل سیاست‌های دستوری یک بخش خصوصی به میدان نیامده است. 

این کارشناس ادامه داد: آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شورای مسکن تشکیل داده اما جالب اینجاست بخش خصوصی در این شورا حضور ندارد. در حالی که اگر بخش خصوصی وارد نهضت مسکن سازی می‌شد اکنون یک میلیون واحد مسکونی باید 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. با ادامه این روند تا کمتر از 18 ماه دیگر متوسط قیمت هر متر مربع به دلیل کاهش ساخت، افزایش زیادی خواهد داشت.