آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۳۴ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۳۸۷ نفر رسید.

در حال حاضر نیز ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۲۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۶۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۹۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۸ هزار و ۸۲۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

توضیحات طحان‌نظیف درباره اعلام‌نکردن دلایل ردصلاحیت‌ها

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به «عدم توجه به افکار عمومی در شورای نگهبان و عدم تبیین تصمیمات» گفت: طبق قانون، شورای نگهبان وظیفه تطبیق با قانون اساسی و شرع را دارد. هر آنچه در قانون به عنوان وظیفه برای ما در نظر گرفته شده موظف به انجام آن هستیم و نمی‌توانیم به وظایف شورای نگهبان چیزی اضافه کنیم چرا که بر خلاف قانون است اما بنده هم مثل شما معتقدم در حوزه مصوبات و مباحث تخصصی شورا باید بیشتر با مردم گفت‌وگو کنیم. در این راستا مشروح مذاکرات شورای نگهبان و گزارش استدلال‌های شورای نگهبان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ الزام قانونی در حال انتشار است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در رابطه با انتخابات نیز همان گونه که بارها گفته شده موارد به اشخاص گفته می‌شود اما شورا از انتشار عمومی مسائل کاندیدها از نظر شرعی و قانونی منع شده و ما خودمان را پایبند به قانون می‌دانیم اما این نکته درست است که روایت اولِ مسائل مربوط به شورای نگهبان را باید خود ما داشته باشیم. البته نباید شورای نگهبان را محدود به انتخابات کرد چرا که این شورا وظایف مهم دیگری هم بر عهده دارد.

طحان نظیف خاطر نشان کرد: هر نهادی وظیفه‌اش را طبق قانون انجام می‌دهد و ما قانون نمی‌نویسیم بلکه نسبت به مصوبات، نظارت و بررسی می‌کنیم. ما در مراحل اولیه تدوین قانون در مجلس حضور نداریم و باید در چهارچوب قانون پیش رفت.

گفتنی است مطابق «قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف» مصوب 1378 مجمع تشخیص مصلحت نظام شورای نگهبان موظف است علت رد صلاحیت را داوطلبین را به شکل مکتوب به داوطلب اعلام کند. همچنین بند ۲ـ۱۱ سیاست های کلی انتخابات ابلاغی رهبر انقلاب در شرح وظایف شورای نگهبان آمده است: «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان.»

***

جلسات منظم سران اصلاحات و اعتدال چه پیامی دارد؟

انتخاب نوشت: «جلسه اخیرا اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان پیش از محرم در منزل اسحاق جهانگیری برگزار شده است.

پیش از این و در ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ بود که روزنامه ایران ارگان دولت، خبر از جلسه ای داد که  در منزل حسن روحانی و با حضور سیدمحمدخاتمی و سیدحسن خمینی و برگزار شد. این جلسه آنطور که روایت شد در منزل حسن روحانی برگزار شده بود...

آنطور که مطلع شدیم جلسات این جمع به طور منظم درحال برگزاری است و آخرین جلسه آن به میزبانی اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در منزل وی برگزار شد.

در این جلسه ظاهرا به بررسی مسائل روز از جمله احیای برجام، مشکلات فضای مجازی و محدودیت‌های اجتماعی، بحث حجاب و گشت ارشاد پرداخته شده است...

برگزاری منظم این جلسات نشان می‌دهد که قرار است همین ترکیب در سیاست نقشی که برای خود در نظر گرفتند را ایفا کنند...

تشکیل این جلسه (که از زمان مرحوم هاشمی ظاهرا شکل گرفته بود) در کنار جلسه ستاد اصلاحات نشان می‌دهد، قرار است این جلسه سازوکاری با جدیت بیشتر و با دستور جلساتی جداگانه از آنچه در جلسات ستاد اصلاحات دنبال می‌شود، سیاست را پیگیری کند...

عدم حضور افرادی چون علی لاریجانی هم قابل تامل است و شاید نشان دهنده حد و حدود ائتلاف ها باشد...

به طور طبیعی این جلسه نمی‌تواند دستورالعمل کار اجرایی داشته باشد. در همین راستا، به نطر می رسد سازوکار اجرایی میان احزاب و شخصیت های اصلاحات همچنان در ستاد اصلاح طلبان دنبال خواهد شد.

همچنین گمان نمی رود که دستور کار این جلسه مربوط به انتخابات آینده مجلس باشد...

در هر صورت، نقش و کارکرد اصلی این جمع در سطحی است که می‌تواند میان نیروهای سیاسی بیرون مانده از قدرت، همگرایی و هم‌افزایی ایجاد کند.»

***

بستر وقوع تخلف باید شناسایی شود

اعتماد درباره گزراش مجلس از تخلف 92هزار میلیاردی در فولاد مبارکه نوشت: « وقتي يك شركتي در اين حجم با اين گردش مالي در اختيار يك مدير و يك گروه مديريتي قرار مي‌گيرد، بايد ذيل قوي‌ترين نظارت‌ها قرار بگيرند. اين در حالي است كه در ايران، اجازه داده مي‌شود تا تخلف انجام شود، بعد براي برخورد اقدام مي‌شود. در حالي كه در خصوص فساد موضوع اصلي پيشگيري است نه مقابله.

فاميل‌بازي، گروه‌گرايي و تفكرات جناحي باعث شكل‌گيري مشكلات عديده‌اي در حوزه‌هاي اقتصادي و مديريتي كشور شده است. به نظرم لازم است، يك بار براي هميشه بستر وقوع فساد در جامعه مسدود شود. اين روند از طريق خصوصي‌سازي واقعي شركت‌هاي دولتي، افزايش نظارت‌هاي دقيق و شفاف‌سازي رسانه‌اي و خبري صورت مي‌گيرد.

رسانه‌ها بايد بتوانند حوزه‌هاي مختلف را بررسي كرده و نور به ابعاد پنهان تاريكخانه‌ها بتابانند. از اين طريق است كه مي‌توان اميد داشت بروز تخلفات اقتصادي در كشور كاهش پيدا كند.»

پرونده فولاد مبارکه در شعبه خاص رسیدگی می‌شود

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با ایرنا در مورد تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه  این گزارش به مرجع قضایی ارسال شده است بیان داشت:این موضوع در شعبه خاص از سوی دستگاه قضا با ابهاماتی که همراه با مستندات توسط هیات تحقیق و تفحص مطرح شده از سوی قوه قضاییه بررسی می شود و  اگر تخلفاتی که هیات تحقیق و تفحص همراه با مستندات مشخص کردند توسط مراجع قضایی احراز شود که اتهامی متوجه فردی است اشخاص احضار می‌شوند و روند بازجویی، بازپرسی و صدور احکام در مرجع قضایی به صورت مستقل انجام می‌شود.

فیروزی در مورد  مستندات تخلفات صورت گرفته در فولاد مبارکه گفت: بر اساس توضیحاتی که از مدیران شرکت اخذ شده، صورت جلسه هیات مدیره و تصمیماتی که در شرکت منعقد شده و قراردادهای که  امضا شده این گزارش  گرد آوری شده و کارشناسان مختلف این مستندات را بررسی کردند و در  نهایت گزارش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد و نسبت به مابقی موضوع باید منتظر بمانیم تا مراجع قضایی نظر خود را اعلام کنند.

وی افزود: مواردی که از سوی هیات تحقیق و تفحص احراز، بیان و شفاف سازی شده و همراه با مستندات تحویل دستگاه قضا شده است، تشخیص جرم با دستگاه قضا است و نسبت به کسانی که تخلف کردند رای مقتضی و قانونی را  صادر خواهد نمود.

عضو هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه  با بیان اینکه رقم دقیق تخلفات را  بیان نمی کنم،گفت: در مورد این گزارش نباید به رقم ورود کنیم چون این موضوع از سوی دستگاه قضایی احراز می‌شود، مواردی از تخلف بوده است که در صحن علنی قرائت شد و بر اساس نظر هیات تحقیق و تفحص تخلف‌های بوده که با بیان، درج و پیوست مستندات تحویل مرجع قضایی شده و اینکه احراز شود جرم بوده یا خیر، باید مرجع قضایی تصمیم بگیرد.

***

ضعف بزرگ جریان‌های سیاسی به روایت فضائلی

مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت: «بعد دیگر تقوا، تقوای جمعی است؛ یعنی افراد در جمع‌های مختلف کاری، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هر جمع دیگری، نه‌تنها مراقب خود که مراقب اطرافیان و همراهان خود نیز باشند و هرجایی همراهان خود را بی‌مبالات و کم‌تقید مشاهده کردند به نحو شایسته، نقش بازدارندگی خود را ایفا کنند؛ رفتاری که متاسفانه در جمع‌های مختلف ازجمله جریان‌های سیاسی کمرنگ و مغفول است.

اسفناک‌تر اینکه، نه‌تنها شاهد این بازدارندگی جمعی در جریان‌های سیاسی نیستیم، برعکس موارد متعددی را می‌بینیم که آحاد یک جریان سیاسی درست مانند قبایل بدوی، به انحای مختلف از صدور بیانیه گرفته تا مصاحبه و توییت و امثال آن، از تخلفات هم‌حزبی و هم‌جریانی خود حمایت می‌کنند یا اشتباهات او را توجیه کرده یا کمرنگ می‌کنند، این افراد بدانند در تخلفات او شریک و سهیم خواهند بود!»

***

وحیدی: مشکل ضدامنیتی در شهرکرد نداریم

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم، در خصوص مشکلات پیش آمده در زمینه تامین آب شرب شهرکرد و تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل این مشکل گفت:  به هر حال پس از حوادث طبیعی اخیر که در سراسر کشور بوجود آمد، برخلاف همه تلاش های انجام شده، در مسیر انتقال آب شرب مردم هم مشکلاتی ایجاد شد.

وی افزود:  از این رو، ناچار شدیم آبرسانی با تانکر برای اهالی محترم آن منطقه انجام شود و همزمان با به کارگیری ظرفیت های لازم، تلاش‌های زیادی برای برطرف کردن سریع این مشکل، صورت گرفت.  

وزیر کشور اضافه کرد: هم شخص استاندار و هم وزیر نیرو و معاونانشان به محل رفتند تا کار را دنبال کنند. در حال حاضر مشکل تا حد زیادی برطرف شده و در وضعیت پایداری قرار گرفته است و بخش اندک باقی مانده هم به سرعت حل خواهد شد.

وحیدی با اشاره به سوءاستفاده ضدانقلاب و بدخواهان نسبت به این اتفاق اظهار داشت: آنها همیشه تلاش دارند تا هر موضوعی را به سمت و سوی ضد امنیتی ببرند اما هیچ مشکل امنیتی در شهرکرد نداریم، ما قبول داریم این مساله جزو مطالبات مردم است و بخشی از موضوع خارج از کنترل بود با این حال تلاش کردیم مشکل بوجود آمده را برطرف کنیم.

***

هر ایرانی صاحب کد اقتصادی می‌شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی را ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی برشمرد و گفت: این اقدام باعث تحول جدی در حوزه مالیات ستانی می‌شود.

داود منظور در نشستی تصریح کرد: این اتفاق، جلوی بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرار مالیاتی مانند ثبت شرکت‌های صوری، فاکتور فروشی، سند سازی‌ها و... را مسدود می‌کند.

وی افزود: در چارچوب رویکرد تحول‌آفرینی، استفاده حداکثری از داده‌ها و سامانه‌ها برای انجام راهبردهای نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده‌ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده‌ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار مالیاتی میسر شود.

منظور مبارزه با فرار مالیاتی را از اولویت‌های اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در این زمینه، ضعف اطلاعات و به عبارتی کثیف بودن داده‌ها به معنای ناقص بودن، اشتباه یا به‌موقع ارسال نشدن اطلاعات است که در این راستا، به دنبال طراحی وب‌سرویس‌هایی هستیم که بتواند اطلاعات بروز و سالم را از سازمان‌ها و مراکز دارای اطلاعات اقتصادی دریافت کند.

***

دولت هر چه سریعتر وزیر تعاون را معرفی کند

به گزارش ایسنا، روح الله نجابت، نماینده شیراز در تذکر شفاهی در  جلسه امروز مجلس خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: بنده به عنوان نماینده مردم استدعا دارم هر چه سریعتر، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس معرفی کنید. با گذشت دو ماه از اداره این وزارتخانه با سرپرست انتظار می‌رود که زودتر وزیر این وزارتخانه تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شاهد هستیم که یکی از پروژه‌های جدی دولت یعنی مردمی کردن یارانه‌ها در حال اجرا است و نبود وزیر در این وزارتخانه کلیدی چالش‌هایی را ایجاد کرده است. بیش از این معطل کردن معرفی این وزیر به مجلس به صلاح کشور، مردم و دولت نیست.

***

روایت مرندی از دستاوردهای ایران در مذاکرات

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای به جام جم گفت: «گرچه تا این لحظه سرنوشت مذاکرات کاملا معلوم نیست اما از آنچه که در رسانه‌ها مشخص شده، در این گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران توانست دستاوردهای بسیاری بزرگی را کسب کند. با توجه به تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی که از سوی کارشناسان و رسانه‌های مختلف منعکس شده می‌توان دریافت که رسیدن به این دستاوردها در ابتدا کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسید اما بعد از گذشت هشت‌ماه کشور به موفقیت‌هایی برای رسیدن به حقوق حقه خود دست یافت...

ما توانستیم در همه حوزه‌ها ازجمله تضمین‌ها، راستی‌آزمایی‌ها و مباحث مرتبط با تحریم و همچنین موضوعاتی که به آژانس مربوط می‌شود به پیشرفت‌های عظیمی دست پیدا کنیم و این حاصل مقاومت مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است. این دستاوردها البته ناشی از توجه به این نکته بود که تیم جدید مذاکر‌کننده هسته‌ای ما می‌دانست اگر توافق هسته‌ای به‌صورت شتاب‌زده امضا شود بعدها تاوانش را خواهیم داد. بنابراین تیم مذاکره‌کننده صبورانه این دوره سخت گذار را تحمل کرد تا بتواند از حق و حقوق جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دفاع کند...

البته هنوز قدم‌های نهایی باقی مانده و باید درباره این موارد به نتیجه قطعی رسید اما شواهد نشان می‌دهد واکنش آمریکا روشن است و آنها می‌دانند که در این قدم‌های آخر باید با جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده ما همکاری کنند. این موضع مقتدرانه و عزتمندانه ناشی از همراهی و همگرایی همه ارکان نظام،‌ قوای سه‌گانه، مجموعه‌های بالادستی و همچنین تکیه بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران است...

یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم این بود که در عین تاکید بر ادامه و استمرار گفت‌وگوها با طرف‌های مقابل برای احقاق حقوق ایران پای میز مذاکرات، موضوع برجام را با معیشت مردم گره نزد و در کنار تعاملات بین‌المللی بحث اقتصاد مقاومتی را برای بهبود شرایط با جدیت پیگیری کرد تا فضای مذاکرات از فضای بازار و اقتصاد دور نگه داشته شود. این رویکردها افزایش ظرفیت ما در مذاکرات هسته‌ای را در پی داشت و کم‌کم باعث تغییر ذهنیت طرف مقابل مبنی‌بر تاثیرگذاری فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها برای فضای گفت‌وگوها شد.»