آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۵ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۳۵۸ نفر رسید.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست. همچنین ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

آمار واکسیناسیون در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۸۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۶۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۶ هزار و ۵۳۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

پرسش‌های روزنامه اصولگرا درباره مبنای قانونی گشت ارشاد

فرهیختگان نوشت: «مستند قانونی ایجاد و فعالیت گشت ارشاد یا همان طرح ارتقای امنیت اجتماعی، چیست؟ اگر بنا به گفته نیروی انتظامی این طرح در راستای عمل به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، مناسب است که این شورا درمورد وجود یا عدم وجود چنین مصوبه‌ای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کند.

اگر چنین مصوبه‌ای وجود دارد لازم است شورا از بازوهای نظارتی خود بخواهد که درمورد نقاط قوت و ضعف عملکرد نیروی انتظامی در اجرای مصوبات شورای عالی گزارش تهیه و منتشر کنند تا شاید منجر به مصوبه‌ای جدید و رویکردی جدید شود...

نیروی انتظامی به درستی اعلام داشته است که دستگاه‌های متولی کار ایجابی در زمینه عفاف و حجاب کاری نکرده‌اند و تنها دو دستگاه سلبی یعنی نیروی انتظامی و قوه قضائیه وارد شده‌اند. اکنون این سوال به‌صورت جدی مطرح است در هنگامی که یک مصوبه برای اجرایی‌شدن و موفقیت در اجرا نیازمند هماهنگی و کار منسجم همه دستگاه‌هاست و در‌حالی‌که اغلب دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، آیا اجرای مصوبه توسط یک یا دو نهاد بدون توجه به کم کاری بقیه دستگاه‌ها به نتیجه معکوس منتج نمی‌شود؟

به عبارت دیگر برخورد «سلبی» هنگامی مجاز است که برخوردهای «ایجابی» از جنس آگاهی‌بخشی و رأفت اسلامی به اندازه کافی انجام شده باشد اما فرد یا افرادی بازهم بر رفتار مجرمانه خود لجاجت می‌ورزند. درصورتی‌که وقتی اصولا امور ایجابی و تربیتی به کناری گذاشته شده‌اند، چه توجیه عقلانی، شرعی، اخلاقی و حتی قانونی برای برخوردهای سلبی با افراد بدحجاب وجود دارد که تاکنون از ترویج و آگاهی‌بخشی و تربیت و رأفت اسلامی برخوردار نبوده‌اند؟»

***

روایت وزیر ارشاد از بررسی اصلاح گشت ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایسنا، درباره لزوم اصلاح روش های گشت ارشاد، اظهار کرد: این مساله می تواند مورد بحث و نقد قرار بگیرد. در موضوعات روشی، باب گفت‌وگو باز است. هر قانونی تا قانون است، همه باید تبعیت کنند ولی در عین حال می‌توان بررسی کرد ، نقد و اصلاح کرد این هیچ ایرادی ندارد در این موضوع هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماه های اخیر وارد کار شده و مصوبات خوبی دارد و فکر می کنم با ابلاغ نهایی این مصوبات، شیوه های جدیدی را در این عرصه خواهیم داشت. 

وی افزود: این موضوعات وانتقاداتی که در گوشه و کنار شنیده می شود و حق هر کسی هست را ما به رسمیت می شناسیم و هر ایرانی نسبت به قوانین می‌تواند نقد داشته باشد و بیان کند،  قانون تا قانون است باید اجرا شود اما امکان جایگزینی داد در شورای عالی انقلاب فرهنگی ماه‌هاست بررسی انجام شده به روش ها ی جدیدی دست پیدا کردیم و در حال حاضر تقریبا در مسیر ابلاغ نهایی به نیروی انتظامی است، البته این موضوع ربطی به قضایای اخیر نداشته است و در خرداد و تیر وزارت فرهنگ، وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط بررسی های خود را انجام دادند. الان یک مصوبه جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر ابلاغ است . فکر می کنم با این مصوبه، بسیاری از این انتقادات و اشکالات موجود مرتفع می شود و ان شاء الله فضای همدلی بیشتر را در اجرای قانون خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این بحث که ما در روزهای اخیر در گوشه و کنار کشور می بینیم ارتباط چندانی با این موضوع ندارد این بحث چه ربطی به خدشه به امنیت مردم یا وحدت ملی دارد؟ صدا و سیما و روزنامه های ما تیتر می زنند نقد می کنند مگر کسی با اینها مخالف است؟! هر کسی می تواند حرف بزند و نقد کند قانون تا زمانیکه قانون است برای همه لازم الرعایه است و لازم الاتباع است، اما ما بسیاری از قوانین را داشتیم  که بعد از آسیب شناسی به نوع جدیدی رسیدیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا روش های گشت ارشاد اصلاح خواهد شد،  تاکید کرد: نگفتم روش گشت ارشاد اصلاح می شود. الان در پلیس این موضوع به گشت امنیت اخلاقی تغییر نام پیدا کرده است. پلیس قانون خود را دارد که آن را اجرا می کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در شیوه های نوینی به کار می گیرد تا حداکثر رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.

***

تحلیل عطریانفر از ابقای احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور دوباره احمدی نژاد در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبری به قرن نو گفت: «آنچه جامعه سیاسی ایران باور داشتند این بود که آقای احمدی‌نژاد از جدول اسامی اعضای مجمع تشخیص در دوره‌ جدید حذف خواهد شد؛ ولی بر اساس آنچه اتفاق افتاد حتماً نظر رهبری متکی بر دلایل و استدلال‌هایی است که ما نمی‌دانیم. البته، می‌توان گمانه‌زنی‌ کرد، اما ممکن است این گمانه‌ها با واقعیت ارتباطی نداشته باشد...

به‌دلیل آنکه رویکردهای مثبتی دارم، تشخیص من این است که رهبری باور دارند نام آقای احمدی‌نژاد در جدول اعضای مجمع به این منظور باید حفظ شود که ایشان کنترل شود.

تلقی من این است که شاید رهبری حس می‌کنند اگر احمدی‌نژاد حذف شود تبدیل به یک ساختارشکن شده و رفتارهای او بدتر خواهد شد و این برای کسی که دو دوره رئیس‌جمهور بوده است، برای مصلحت ملی درست نبوده و باید کنترل شود. بنابراین، اگر بخواهم به حذف نام ایشان خوش‌بین باشم، بیشتر دلالت بر این دارد که با نوع تدبیری که رهبری به‌کار بردند، آقای احمدی‌نژاد نوعی مراعات‌هایی را در حق نظام داشته باشد و به اعتبار آنکه نامش در مجمع تشخیص هست، از رفتارهایی که در گذشته داشته، دست بکشد و کنترل‌شده‌تر در عرصه سیاسی حضور یابد.»

***

رویکرد جدید صداوسیما امیدوارکننده است

انصاف نیوز نوشت: «۲۸ و ۲۹ شهریور رسانه ملی در اقدامی به جا و مناسب که مدت ها با آن بیگانه بود با دعوت از سه چهره اصلاح طلب؛ مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت سیدمحمد خاتمی و نماینده کنونی تبریز در مجلس شورای اسلامی، غلامحسین کرباسچی و سعید شریعتی در دو شبکه خبر و چهار سیما به مناسبت حوادث و اتفاقات منجر به مرگ دختر جوان کُرد مرحومه ژینا امینی، پیام امیدوار کننده ای به جامعه مخابره کرد...

واقعیت انکار ناپذیرِ بی اعتمادی و ریزش مخاطب به دلیل تولید برنامه‌های بی کیفیت و نازل در کنار تک صدایی شدن رسانه‌ی پر هزینه و کم بازده موسوم به رسانه ملی باعث شده که منبع اصلی کسب اطلاعات و اخبار مردم از داخل به خارج و شبکه‌های اجتماعی تغییر وضعیت بدهد و این امر انتقادات و اعتراضاتِ به حق بسیاری را به نوع مدیریت این سازمان سنگین و پر هزینه وارد کرده است لذا به نظر می رسد تغییر رویکرد این رسانه و گشایش درهای شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به روی نمایندگان اقشار مختلف صنفی، سنی، جنسی، فرهنگی، قومی، سیاسی و مذهبی می‌تواند دیوار قطور بی اعتمادی ایجاد شده طی سال‌های متمادی را به مرور بردارد و با ایجاد حس تعلق در مخاطبان کوچ کرده، آنان را امیدوارانه به رسانه خود بازگرداند.»

***

نماینده مجلس: هیچ برخورد فیزیکی با مهسا امینی نشده است

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیته حقیقت یاب مجلس در توییتی نوشت: «به عنوان عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس عرض می‌کنم، طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی(دو مرحله بررسی، لحظه ورود به بیمارستان و کالبد شکافی بعد از فوت) و مشاهدات عینی خودم و تحقیقات همه جانبه از مطلعین و بررسی تک تک شبهات مطرح شده، هیچ گونه ضرب و شتم و برخورد فیزیکی با ایشان صورت نپذیرفته  است.»

آخرین وضعیت بررسی پرونده مهسا امینی در مجلس

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین جزئیات در روند رسیدگی مجلس به پرونده فوت خانم مهسا امینی گفت: بعد از دستور رئیس مجلس به کمیسیون شوراها برای بررسی علل فوت خانم مهسا امینی کمیته‌ای به این منظور در کمیسیون تشکیل شد که در آن نمایندگان مجلس از کمیسیون قضایی مجلس و نمایندگانی از حوزه نظارت مجلس در آن عضویت دارند.

وی افزود: این کمیته در جلساتی که با دستگاه‌های مسئول داشت به صورت فرایندی موضوع را از ابتدا مورد رسیدگی قرار داد. بازبینی فیلم‌های ضبط شده از خانم امینی، اخذ نظر مجریان و شاهدان، عوامل اورژانس و عوامل انتظامی، اخذ نظر پزشک خانم امینی و بررسی سوابق پزشکی آن مرحومه در دستور کار این کمیته قرار داشت.

جوکار خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که تا به اینجای کار باقی مانده گزارش نهایی پزشک قانونی درباره علل فوت خانم مهسا امینی است. البته پزشک قانونی شفاهاً اعلام کرده که آثار ضرب و جرح در معاینه جسد وجود ندارد و نیز اعلام شده که گزارش نهایی پزشک قانونی منتظر نتیجه آزمایش سم‌شناسی و پاتولوژی است. پس از دریافت نتیجه این آزمایش‌ها گزارش نهایی پزشکی قانونی نیز به کمیسیون ارسال خواهد شد.

وی افزود: تا به اینجای کار تمام گزارشات درباره علل فوت خانم مهسا امینی مستند به مدارک و مستندات مثبت است به این معنا که آثار ضرب و جرح یا شکنجه یا آزار در بدن او مشاهده نشده است و گزارش نهایی کمیسیون نیز پس از ارائه گزارش پزشکی قانونی درباره علل فوت خانم امینی به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

***

روایت استاندار تهران از تجمعات دوشنبه شب تهران

محسن منصوری استاندار تهران در توییتی نوشت: رصد‌های اطلاعاتی و بررسی‌های فنی حاکی از آن است؛ حدود ۱۸۰۰ نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه حضور در تجمعات و بعضا اغتشاشات قبلی را دارند.

استاندار تهران بیان داشت: از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دارای سابقه قابل توجه و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.

***

توضیحات وزیر ارتباطات درباره اختلال اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر پهنای باند اینترنت کاهش پیدا نکرده است، گفت: بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌هایی که این روزها وجود دارد، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما کاهش باند نداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور  در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در روزهای اخیر سرعت اینترنت کم شده و پهنای باند کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.

***

سرانجام کالابرگ الکترونیک

به گزارش تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز دولت  درباره سرانجام اجرای کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: این پرسش باید از وزارت رفاه باشد ولی به‌عنوان سخنگوی اقتصادی دولت عرض می‌کنم که گزارش نتایج هماهنگی‌ها و اجرای آزمایشی در ستاد اقتصادی دولت داده شد و وزارت رفاه درخواست کرد که یک دوره دیگر برای اجرای آزمایشی انجام بگیرد تا با مشکلی در اجرای سراسری مواجه نشویم و باید صبوری کنیم تا اجرای آزمایشی به سر انجام برسد.

وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا گفت: مسأله واگذاری سهام این دو خودروساز از درخواست‌های جدی ریاست محترم جمهور بوده و در حال پیگیری است. هم‌چنین کارگروه ویژه‌ای از وزارت اقتصاد و وزارت صمت تشکیل شده تا بهره‌وری بهتری در صنعت خودرو را شاهد باشیم. این چارچوب مشترک را در معرض اظهارنظر صاحبنظران این حوزه قرار خواهیم داد.

خاندوزی بیان کرد: دولت قصد خالی کردن شانه از مسئولیت یا کسب درآمد را ندارد و بلکه به‌دنبال ارائه کارنامه موفق در صنعت خودروسازی در سالهای آینده است. تنظیم‌گری در صنعت خودرو در سال‌های آینده و چاره‌سازی برای قیمت‌های دستوری در صنعت خودرو به عنوان دو پیش نیاز قطعی با دوستان وزارت صمت مطرح شده است.

***

وعده وزیر صمت درباره رفع انحصار تولید خودرو در کشور

سید رضا فاطمی امین در گفت و گو با مهر در مورد تمرکز تولید در دو شرکت خودروسازی، گفت: در حال حاضر تولید خودرو در ایران متمرکز است و ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور توسط دو خودروساز بزرگ انجام می‌شود و سایر خودروسازان سهم ۱۰ درصدی دارند.

وزیر صمت افزود: طبق برنامه‌های تدوین شده، تا سال ۱۴۰۴ تیراژ تولید باید به ۳ میلیون دستگاه برسد و از طرفی با توجه به اینکه تولید منحصر به دو شرکت شده است، تا ۱۴۰۴ معادل ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان دیگری غیر از این دو شرکت بزرگ انجام خواهد شد.

وی گفت: در صورت تحقق این برنامه، از تمرکز تولید نیز کاسته می‌شود و خودروسازان دیگر هم در این عرصه نقش فعال‌تری پیدا می‌کنند.