میزان جوجه ریزی در مرغداری های کل کشور پس از حذف ارز ترجیحی کاهش بین ۳۵ تا ۴۰ درصدی را تجربه می کند که این رقم هم برای بخش تولید و هم مصرف(سفره های خانوار) و از سوی دیگر برای حلقه های زنجیره صنعت دام و طیور نشانه چندان مناسبی نیست.

کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها پس از حذف ارز ترجیحی به دلیل ۶ برابر شدن قیمت نهاده ها، عدم تامین نقدینگی، کاهش دستوری قیمت مرغ در بازار و کاهش تقاضای مصرف بخاطر شرایط اقتصادی مردم رخ داد.

با اجرای سیاست ارزی جدید از سوی دولت، شاهد کاهش قیمت مرغ بودیم و همین امر جذابیت فعالیت در این رسته اقتصادی را به دلیل زیانده بودن از بین برد. اما مشکلات فعالان صنعت طیور برای جوجه ریزی به همین جا ختم نشد. قیمت نهاده های دامی با حذف ارز  ترجیحی به یکباره ۶ برابر شد اما وعده مسوولان برای تامین نقدینگی واحد‌های فعال در صنعت دام و طیور به مرحله اجرا نرسید.

شرایط تورمی اقتصاد و عدم تطابق میان درآمد و هزینه مردم نیز موجب شد تا خانوارها به ناچار سفره خود را از قبل هم کوچکتر کنند و همین امر میزان تقاضا در بازار را به شدت کاهش داد.

هر چند در حال حاضر کاهش جوجه ریزی موجب جذاب شدن قیمتها برای فعالان صنعت طیور شده اما پابرجایی کاهش تقاضا و عدم تامین نقدینگی دو مولفه پر قدرتی هستند که موجب می شود روند کاهش جوجه ریزی تداوم پیدا کند زیرا فعالان صنایع طیور برای ادامه فعالیت یک واحد تولیدی و تامین هزینه های آن نیاز به نقدینگی دارند ولی بانکها امکان تامین این حجم از پول را ندارند.

پابرجایی موانع برای ادامه فعالیت صنایع طیور و کاهش جوجه ریزی علاوه بر ایجاد مشکل در مسیر تامین اقلام مورد نیاز کشور می تواند تهدیدی برای شاغلان این صنعت باشد.اگر تلاشی برای حل مشکلات بخش تولید صورت نگیرد بدون تردید شاهد از بین رفتن فرصتهای شغلی و خالی شدن سفره هایی خواهیم بود که از این محل ارتزاق می کنند.