علی رسولیان عصر امروز در حاشیه بازدید از یک واحد صنعتی و افتتاح طرح توسعه این واحد در شهرک صنعتی کاسپین دو، شهرستان آبیک استان قزوین از آماده شدن بسته مشخصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تدوین برنامه‌های خوب در حوزه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا خبر داد و اظهار کرد: یک اقدامی که از سال گذشته آغاز شده اختصاص اولویت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که یکی از این اولویت‌ها، واگذاری زمین بدون الزام به مزایده و شرکت در مزایده و واگذاری زمین با اقساط طولانی‌تر است که سال گذشته ۴۸ هکتار زمین به ۱۴۸ شرکت واگذار شد و کار خود را شروع کردند.

به گزارش  فارس وی به شناسایی ۱۵۰۰ شرکت مستعد دانش بنیان شدن در کشور اشاره کرد و افزود: از این تعداد، حدود ۷۰۰ شرکت مراحل دانش بنیان شدن را طی و مجوز لازم را اخذ کرده‌اند و ۸۰۰ شرکت هم داریم که با کمک مشاورین، امیدواریم بتوانند سطح دانش خود را بالا و مجوزهای خود را دریافت کنند.

رئیس هیات <span< span="" style="box-sizing: border-box;">مدیره</span<> و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به پیگیری مجدانه برای شناسایی نیازهای فناورانه ادامه داد: آن بخش از نیازها و داده‌ها و مواد اولیه شرکت‌هایی که امکان تولید در کشور وجود ندارد، شناسایی می‌شوند که ۱۶۰۰ نیار فناورانه شناسایی شدند و تاکنون ۴۰۰ نیاز تامین شده است.

رسولیان به راه‌اندازی نهضت کارگاه سازی در قالب کارگاه‌های کوچک ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری از سال گذشته اشاره و اضافه کرد: این امر سبب می‌شود شرکت‌هایی که توان کمتری دارند اما سطح علمی خوبی دارند کارگاه‌ها را در اختیار و کار خود را ادامه دهند.

وی برنامه امسال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و تفویض و واگذاری زمین بدون مزایده و توسعه شهرک‌های فناوری دانست و بیان کرد: هر چقدر بتوانیم به سطح دانش، فناوری و تکنولوژی شرکت‌ها کمک کنیم قدرت رقابت‌پذیری آنها بیشتر می‌شود و قطعا می‌توانیم به توسعه اقتصادی صنعت و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

افزایش ظرفیت ۳۳۰۰ واحد کوچک و متوسط

این مسئول تصریح کرد: سال گذشته با بهره‌برداری شرکت‌های جدید و احیای واحدهای راکد و کارگاه‌ها، بین ۸۰ تا ۹۰ هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شد که امیدواریم این روند امسال افزایش یابد.

معاون وزیر صمت افزود: سال گذشته‌ احیای ۲ هزار واحد راکد در دستور کار قرار گرفت که ۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در داخل و خارج از شهرک‌ها احیا شد، در دولت سیزدهم نیز ۲ هزار و ۳۲۰ واحد راکد احیا شده که برنامه امسال هم احیای ۲ هزار واحد راکد است.

رسولیان ادامه داد: برنامه ای که امسال در دستور کار قرار دارد این است که ظرفیت واحدهای کوچک و متوسط که زیر ۵۰ درصد ظرفیت  کار می‌کنند را افزایش دهیم که برای ۳ هزار و ۳۰۰ واحد برنامه‌ریزی شده است.

رسولیان این را هم گفت که شرکت‌هایی که اشتغال بیشتری ایجاد کنند در واگذاری زمین و اعطای تسهیلات مورد توجه قرار می‌گیرند و به شرکت‌هایی کوچک و متوسط کمک خواهیم کرد تا بازاریابی، توسعه برند، نظام پذیرش شرکت‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌ها و سطح تولیدات خود را افزایش دهند.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور در خصوص باز پس‌گیری زمین‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی توضیح داد: برای کسانی که قصد ساخت و ساز ندارند و یا به هر دلیلی نمی‌توانند ساخت و ساز کنند از سال گذشته اقداماتی انجام شد و ۱۹۰۰ واحد به دادگاه معرفی و در مسیر قضایی قرار گرفتند و ۷۷۰ هکتار از اراضی باز پس گرفته شد که این روند امسال هم ادامه خواهد یافت.