بسیاری از صنایع‌، تجهیزات و کالاهایی که به شیوه‌های قانونی و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند، در شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور در حال تولید است. عدم برقراری ارتباط موثر و درست بین صنایع و شرکت‌های دانش بنیان و حضور ذی‌نفعان منفعت طلب با اهدافی چون ضربه به تولید کشور، مانع از شکل گرفتن این ارتباط و باعث خارج شدن شرکت های دانش بنیان‌ها از عرصه تولید و رقابت می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل تاکید بر تولید داخل را باید ضرورت اثبات موجودیت و خودکفایی صنعتی دانست که به استقلال سیاسی خواهد انجامید. در واقع با محور قرارگرفتن دانش، کشور رشد کرده و رو به توسعه یافتگی حرکت می‌کند.

مدیر یک مجموعه تحقیقاتی که از سال 95 در حوزه تولید انواع ماسک‌های بهداشتی و به خصوص ماسک N95 فعالیت می‌کند و اخیرا به شرکتی دانش بنیان تبدیل شده که از تکنولوژی الکترواستاتیک بهره می‌گیرد.  در خصوص این تکنولوژی توضیح داد: "ایده استفاده از دستگاه الکترواستاتیک از میان مقاله‌های علمی‌حوزه ویروس‌شناسی آمده‌است و ما به عنوان یک تیم ایرانی آن را اجرایی کرده‌ایم. بر اساس این مقاله پولاریته ویروس کووید مثبت است و اگر ماسک‌ N95 را دارای بار مثبت کنیم تاثیرگذاری از طریق روشی ثانویه افزایش می‌یابد".

پرورش افزود: "آخرین باری که ماسک‌های باردار شده مورد سنجش قرار گرفت، موفق شدیم 4 درصد محافظت آن را افزایش داده و از ۹۵ به ۹۹ درصد ارتقا دهیم".


پرورش با اشاره به موفقیت‌های این شرکت در دریافت تاییدیه های معتبر گفت: "در حال حاضر ماسک‌های N95 با میزان محافظت ۹۹ درصدی پس از گذراندن تست‌های لازم توسط بازرسان علوم‌پزشکی  مدرک ایزو 13485 را از وزارت بهداشت و همین‌طور مدرک ایزو 9001 را از طریق smart nexus دریافت کرده‌است. دریافت این دو تاییدیه معتبر، تاثیر به‌سزایی در مراودات بین‌المللی و داخلی ما خواهد داشت".

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه به برخی مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و تصریح کرد که مشکل اصلی دانش بنیان‌ها اجناس فیکی است که در بازار زیاد شده و ضربه زیادی به تولیدات آن‌ها وارد می‌کند؛ همچنین سیستم‌های مافیایی نمی‌گذارد جنس داخلی پا بگیرد. 

پرورش با اشاره مسئله عدم حمایت از این شرکت‌ها اظهار کرد: "مثلا شرکت دانش بنیان ما مددجوی کمیته امداد را استخدام کرده است و مسئول کمیته امداد به جای سفارش تولیدات داخلی ما و در واقع به جای خرید از ماسک تولیدی مددجوی خود در شرکت دانش بنیان، تقاضای برند چینی ماسک را داده است ! ".

وی در پایان با تاکید بر توانایی دانش بنیان در تامین نیازهای داخل گفت: "وقتی با زد و بند، جنس خارجی بی کیفیت وارد می‌شود چگونه می‌توان تولید داخلی را سر پا نگه‌داشت؟ ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان که تولید بومی ماسک در استان مرکزی را داریم و به عنوان تنها شرکتی که ماسک N95 را تولید می‌کند و حتی به کانادا صادرات داریم، به تنهایی ‌می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم".