داریوش مهاجر، در گفت و گو با الف اظهار کرد: به طور کلی، صنعت ما طی چند دهه گذشته به خصوص در سه دهه اخیر، عمدتا به واردات ماشین آلات در انواع مختلف در بخش کلان و یا جزیی وابسته بوده است. به عنوان مثال در بخش لوازم خانگی و خودرو سازی با واردات قطعات مختلف مورد نیاز، این قطعات را سرهم می کنند و در نهایت به صورت محصول نهایی به عنوان تولید به مردم تحویل می دهند. اینکه فقط بگوییم ماشین آلات صنعتی وارد می شود نه این گونه نیست. حتی قطعات نیز وارد می شود.

او بیان کرد: یکی از بخش های عمده واردات در بخش صنعت، مواد اولیه است . در این شرایط وقتی از نظر سیاسی با مشکلی مواجه شویم، مثل تحریم، ورود این مواد با مشکل مواجه شده و همه بخش ها به خصوص بخش صنعت هم دچار اشکال می شود. چرا که اساس کار ما با واردات می چرخد . یعنی مواد اولیه ای که می توانیم در داخل تولید کنیم، وارد می شود. 

وی در ادامه در خصوص راهکار حل مشکل واردات در بخش صنعت به خصوص مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی نیز گفت: برای این مشکل راه حل های زیادی وجود دارد، یعنی این روند قابل اصلاح است اما اجرای این راهکارها به این سادگی نیست، چرا که در کشور ما هر کدام از زیرساخت ها دست بخورند بر سایر بخش ها اثر گذار است و این مساله برای برخی قابل قبول نیست. بنابراین ما نیازمند تحولات بنیادین و اصلاح این چرخه معیوب هستیم.

مهاجر با بیان اینکه واردات در ایران به صورت مافیا عمل می کند نیز بیان کرد: اینکه اگر تعرفه ماشین آلات صنعتی و یا هر چیز دیگری را برداریم یا بیشتر کنیم مساله حل می شود، نه این گونه نیست. مساله بسیار کلان تر است. در واقع یک مافیای پیچیده و در هم تنیده که نیازمند اصلاحات ساختاری است.

دبیرکل سابق کنفدراسیون صنایع ایران همچنین تاکید کرد: برای تغییر نیز ما نیاز به تغییرات کلان داریم،با تغییرات جزیی مانند تغییر تعرفه های گمرکی برای واردات مثلا ماشین الات این روند اصلاح نمی شود.