او در پاسخ به این سؤال مجری که پرسد : آیا شانس احیاء برجام هست؟ گفت:وقتی دردولت جدید آقای رئیسی مذاکرات با مسئولیت آقای باقری درنوامبر 2021 شروع شد، سه موضوع مهم باقیمانده بود. 

اول: ضمانت عدم خروج مجدد آمریکا ازبرجام، دوم: برداشتن 1500 تحریمی که دردوره ترامپ علیه ایران اعمال شد و سوم: راستی آزمایی لغو تحریمها.  وقتی اروپاییها چند روز پیش گفتند که متن توافق در مارس 2022 نهایی شده بود، زمانی بود که ایران درمورد راستی آزمایی انعطاف بخرج داد، توافق شده بود که حدود دوسوم تحریمهای 1500 ترامپی برداشته شود یعنی دراین مورد هم ایران درمورد یک سوم تحریمها انعطاف بخرج داده بود اما موضوع سوم که ضمانت عدم خروج مجدد بود، هنوز حل نشده بود.

اینکه مذاکرات سه ماه تعلیق شد بخاطر این بود که ایران فکر میکرد انعطاف لازم را بخرج داده است و لذا درمقابل عدم ضمانت خروج مجدد از برجام، خواسته بود که آمریکا سپاه را از لیست سازمانهای تروریستی خارج و حداقل تضمین کافی درمورد دوره بایدن بدهد. مذاکرات دوحه درشرایطی انجام شد که آمریکا نه میتوانست ضمانت درمورد دولت بعدی بدهد و نه حاضر بود که سپاه را از لیست سازمانهای تروریستی خارج کند.

لذا طرف ایرانی هم توقع داشت طرف آمریکایی حداقل ضمانت بدهد که آمریکا دردوره بایدن، برجام را نقض یاترک نخواهد کرد، مقداری بیشتر از تحریمهای دوره ترامپ برداشته شود و حداقل تحریمهایی که دردوره بایدن اعمال شده برداشته شود. اما آمریکا قادر به پذیرش پیشنهاد ایران نبود و لذا مذاکرات دوحه بجایی نرسید.

بفرض اینکه امروز برجام احیاء شود، اگرجمهوریخواهان درانتخابات کنگره پیروز شوند، تحریمهای زیادی اعمال خواهند کرد و کارایی برجام را فلج خواهند کرد. واقعیت این است که بایدن هم دردوره خودش تحریمهای زیادی علیه ایران اعمال کرده است و ممکن است بعد از احیاء برجام هم تحت عناوین تروریسم و حقوق بشر به اعمال تحریمهای بیشتر ادامه دهد. لذا حداقل باید یک تضمین درستی به ایران داده شودکه برجام دردوره بایدن درست اجرا شده و پایدار خواهد بود.

مجری برنامه پرسید:آقای موسویان! شما خطر شرایط موجود را چطور میبینید بویژه اینکه اسرائیل دنبال متحد کردن منطقه علیه ایران است.
موسویان پاسخ داد:
این درست است که اگر برجام احیاء شود، ایران چند ماهی از منافع آن برخوردار خواهد شد مثل دسترسی به پولهای بلوکه شده و فروش نفت بیشتر. منتهی شرایط بعد از انتخابات کنگره قابل پیش بینی نیست.
اما درسناریو عدم احیاء برجام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برداشت من این است که:
* احتمالا اروپا وآمریکا درنشست های بعدی آژانس بین المللی یک قطعنامه ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهند کرد. درصورت تصویب، ایران اجرای برجام را تعلیق خواهد کرد.
* اگر درشورای امنیت قطعنامه های سابق علیه ایران احیاء شود، ایران اجرای معاهده ان پی تی را تعلیق خواهد کرد.
* اگر آمریکا و اسرائیل به ایران حمله کنند، ایران از معاهده ان پی تی خارج و بمب هسته ای را خواهد ساخت.
فراموش نکنیم ازروز اول روشن بود که هدف برجام این است که ایران بمب هسته ای نداشته باشد. اگر قرار است ایران بمب نداشته باشد، آمریکا و قدرتهای جهانی باید برجام رادرست اجراء کنند. اگر آمریکا نمیتواند برجام را درست اجراء کند یا بعد ازپیروزی جمهوریخواهان با اعمال تحریمهای جدید مجدد برجام را نقض خواهند کرد و یا رئیس جمهور بعد از برجام خارج خواهد شد، سئوال این است که آیا کشورهای 1+4 اروپا و چین و روسیه قادرخواهند بود برجام را درست اجراء کنند؟ اگر پنج قدرت دیگرجهانی درغیاب آمریکا قادر به تضمین اجرای درست برجام نیستند، ایران چه باید بکند؟ پاسخ این سئوال باید به تهران داده شود.

موسویان در پایان شانس احیاء برجام را  50- 50دانست.