این در حالی است که مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از عبور میزان مصرف برق از ۶۷ هزار مگاوات در یازدهم تیرماه سال جاری خبر داد که بیشترین مقدار مصرف امسال بوده و نسبت به پارسال یک رکورد محسوب می شود.

اگرچه هنوز قطع ناگهانی و یا زمان بندی قطعی مصرف برق از طرف وازرت نیرو اعلام نشده است ولی بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که این میزان نسبت به پیک سال گذشته حدود 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

با توجه به اجتناب ناپذیر بودن برخی اتفاقات و برنامه های ناخواسته، می توان با رعایت چند راهکار ساده به کاهش مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه ها و اقتصاد خانواده کمک کرد.

دکتر جواد نوفرستی، پژوهشگر انرژی و مدیرعامل سازمان مردم نهاد انجمن جامعه ایمن کشور در گفتگو با پایگاه خبری «الف» می گوید: اگرچه صرفه جویی در مصرف برق در تمام ساعات شبانه روز با ارزش است ولی در زمان های پیک مصرف ارزش مضاعف دارد و علاوه بر کاهش هزینه برای خانواده ها در بخش توزیع عادلانه انرژی نیز موثر است. 12 ظهر تا 5 بعد از ظهر و 8 شب تا 11 شب ساعت های پیک مصرف هستند و تعرفه برق در این ساعت ها بیشتر است پس صرفه جویی در این زمان ارزش بالاتری دارد. این ساعت ها را به حافظه بسپاریم یا در جایی یادداشت کنیم. 

وی می افزاید: ضمن این که باید استفاده از وسایل برقی پرمصرف مثل؛ ماشین لباسشویی، جارو و اتو برقی و... در این بازه زمانی به حداقل برسد و به ساعت های غیر پیک مصرف منتقل شود. نیمه شب تا 12 ظهر زمان مناسبی خواهد بود. از آنجا که هدف نهادینه کردن مصرف درست در جامعه است با یک جابحایی زمان مصرف می توان به کاهش احتمال قطعی برق و همچنین مدیریت هزینه های انرژی و اقتصاد خانواده  کمک کرد. 

با یک نگاه کلی به بازار استفاده از وسایل تهویه مطبوع در ایران به سهولت می توان دریافت که کولرهای آبی سهم مهمی را در خنک نگه داشتن خانه های مردم بر عهده دارند بنابراین استفاده بهینه از این وسایل می تواند تاثیر بسزائی در کاهش و مدیریت مصرف برق داشته باشد. اجرایی شدن این موضوع با اجرای چند راهکار ساده امکانپذیر است.

دکتر نوفرستی در این خصوص توضیح می دهد: کولرهای آبی باید از استانداردهای لازم برای تولید انرژی برخوردار باشند و هر ساله قبل از استفاده توسط سرویس کاران مجاز بررسی شوند. بهتر است در هنگام خرید کولر به برچسب میزان مصرف انرژی توجه داشته باشید که با علامت های اختصاری و به صورت نمودار اغلب روی بدنه وسایل سرمایشی قرار گرفته است. توصیه ما خرید کولر آبی «سلولزی» است که در ساختار آنها به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می شود و به دلیل سرمایش بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین از نظر سلامتی و بهداشت در مقایسه با سایر کولرها در اولویت هستند.

به گفته وی  اگر کولرها به خوبی تراز نشده باشند صفحات پد سلولزی یا پوشال ها به اندازه کافی مرطوب نمی شوند. همچنین ممکن است بعد از مدتی دچار افتادگی شوند که همه اینها کاهش بازدهی کولر را به همراه دارد و حتی روی دور تند هم خنکی لازم را نخواهد داشت.

 مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشورتاکید می کند:  خطر قطعی برق همزمان با افزایش ناگهانی دمای هوا در بخش خانگی و صنایع جدی است بنابراین باید وظیفه شناسی و انسان دوستی را در اولویت قرار دهیم. در این خصوص بیشترین کمک من و شما مدیریت استفاده از سیستم های سرمایشی در محل کار و خانه است. باور کنید صرفه جویی 10 تا 20 درصدی غیر ممکن نیست به شرطی که با اراده قوی تمام اعضای خانواده و همکاران محیط کار را با خود همراه کنیم تا از ایجاد شرایط  ناگوار و تصمیم گیری های ناخواسته جلوگیری شود. 

.