به گزارش صداوسیما، یاسر سوادکوهی با حضور در برنامه شروع تازه با بیان اینکه طبق قانون قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق، مرجع اعلام کننده آمار قاچاق در سراسر کشور است، گفت: با اقداماتی که ابتدا در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در برند‌های محرز شروع شد و سپس به کلیه کالا‌های وارداتی غیر مجاز تسری پیدا کرد شاهد روند کاهشی قاچاق پوشاک از سال ۱۳۹۵ به این طرف هستیم. به طوریکه در سال ۱۳۹۵،۳ و دو دهم میلیارد دلار، در سال ۹۶، ۲.۶ میلیارد دلار، در سال ۱۳۹۷، ۱.۸ میلیارد دلار و سال آخری که برآورد حجم انجام شد ما ۶۷۰ میلیون دلار قاچاق پوشاک داشتیم.
 
او افزود: در سال ۹۷ نام‌های تجاری معروف که قاچاق بودند شناسایی شدند و طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه آغازشد. با فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه برند‌های خارجی برخورد شد که الحمدلله ثمره این کار نشان می‌دهد که روند پوشاک از سال ۹۷ به بعد کاملاً کاهشی و روبه پایین بوده است.

 سوادکوهی در خصوص جمع آوری تابلو‌های با برند خارجی با بیان اینکه اینکار به عهده وزارت ارشاد است، گفت: ما با کالا‌های قاچاقی که عرضه می‌شود برخورد می‌کنیم و برخورد با تابلو‌های خارجی به حوزه وزارت ارشاد و مجوز‌هایی که صادر کرده است برمی‌گردد. البته ما تاکنون در دو نوبت، اخطار برای جمع آوری این تابلو‌ها به اتاق اصناف ایران ابلاغ کرده و پیگیر هستیم و امیدواریم تبلیغات برند‌های خارجی را هم از این به بعد نداشته باشیم.

وی درباره روند مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: در پوشاک ۵ مرحله اجرا شامل مبادی ورودی، حمل و نقل، محل‌های دپو و انبار، فضای مجازی و سطح عرضه را داریم. در مبادی ورودی مرزبانی فرماندهی کل نیروی انتظامی طرحی به نام طرح رعد را اجرا می‌کند که این طرح کلی کشفیات پوشاک داشته است و گزارشات آن برای ما ارسال شده است.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: عرضه در فضای مجازی، چالش صنعت پوشاک کشور
سوادکوهی درباره گلایه برخی تولیدکننده‌های پوشاک داخلی با بیان اینکه طبق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمام اصناف موظف به درج شناسه کالا و کد رهگیری روی محصولات خود هستند مشاهده شده پوشاک با نشان تجاری خارجی کشف و ضبط شده و پس از تشکیل پرونده تعزیراتی، کارشناس تخصصی وزارت صنعت گفته این کالای ایرانی است و برند خارجی به آن الحاق شده است!

مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: موضوع اصلی قاچاق نیست بلکه تقلب است. در حوزه مسیر وارئات قاچاق پوشاک هم برخورد داشتیم و گزارشات آن موجود است. با توجه به فروکش بیماری کرونا در کشور، شاهد واردات کالای پوشاک از طریق مسافری هستیم که حساسیت‌های لازم برای فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور از طریق هوایی اعلام شده و حتی مرز‌های زمینی ما که مسافران بدون ویزا مخصوصاً در غرب کشور می‌روند این ابلاغیه‌ها صادر شده است.

در حوزه فضای مجازی هم رصد دقیق و کامل در حال انجام است و حدود ۳۰۰ برخورد با وب‌گاه‌های متخلف شده است؛ و با استمرار لازم برای اجرای طرح هایمان، برخورد‌ها به شکل بسیار جدی دنبال خواهد شد.