غلامعباس بهرامی نیا در مصاحبه با صدا و سیما گفت: سیلی که در هفته گذشته ۲۲ استان را درگیر کرد و موجب تخریب ۳ هزار کیلومتر راه شد که بیشترین حجم تخریب در محور‌های استان‌های جنوبی است.

مدیر کل امور عملیات وتجهیزات و مدیریت بحران سازمان راهداری افزود: از دوم مرداد که هشدار سازمان هواشناسی اعلام و بارش‌ها شروع شد، استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان تحت تاثیر این سامانه قرار گرفتند.

۷۱ محور تحت تاثیر این سامانه قرار گرفت و ۳ هزار کیلومتر راه و ۵۰ دستگاه ابنیه فنی خسارت دید و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت‌ها وارد شده است.

وی افزود: در این مدت حدود ۲۰۰۰ نفر روز در قالب ۵۰ اکیپ با ۱۸۰۰ انواع ماشین الات راهداری عملیات خود را برای بازگشایی راه‌ها انجام دادند.

۵۳ محور تاکنون بازگشایی شده و ۱۸ محور همچنان بسته که ۵ محور شریانی و ۱۳ محور هم غیرشریانی است و حدود ۳۰۰ محور روستایی هم هنوز بسته است.

باید تا فروکش کردن آب صبر کنیم تا همکاران بتوانند به بازگشایی اولیه اقدام کنند که بیشترین خسارت به زیر ساخت‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد بوده است.

به جز محور‌های مسدود در بقیه محور‌ها تردد برقرار است و راهداران در تمامی نقاط به ویژه نقاط مستعد بارش و جاری شدن سیل، همچنان در حالت آماده باش هستند.

عملیات راهداری به صورت ۲۴ ساعته در سال انجام می‌شود، به ویژه در فصل زمستان که راهداری زمستانی قبل از شروع بارش‌ها برنامه ریزی می‌شود و امکاناتی که نیاز است و در نقاطی که باید امکانات راهداری بیشتر باشد، مستقر می‌شود.

 بهرامی نیا گفت: یکی از مشکلات سازمان راهداری فرسودگی ناوگان و تجهیزات راهداری است. در سال‌های گذشته مذاکراتی برای نوسازی ماشین آلات انجام شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی واردات ۴ هراز دستگاه انواع ماشین آلات راهداری دیده شده است.